tisdag 9 februari 2010

Ikväll blev det...


Favorit i repris, Anna ringde mig häromdan för att jag skulle förklara receptet för henne så jag blev lite sugen på att äta den. Detta är en gammal bild men receptet är skitenkelt.

Detta är dessutom den godaste rätten hela min familj vet! Den är nyttig och snabblagad(ca 15 min) - kan inte bli bättre.

Detta behöver du:
3 ägg
2 tomater
lite gräslök eller purjolök(kan vara utan också, men blir inte lika gott och fint)
matolja
eventuellt vatten (om tomaterna inte är vattniga)
Salt socker

Så här gör du:
Vispa ägg och lite salt, ca 2 kryddmått, i en skål. Hacka gräslöken och häll i lite(inte allt). Häll i olja och gör äggröra i stekpannan. När det börjar bli lite gyllenbrun färg här och var, tar du och häller över allt tillbaka i skålen.Sänk värmen till mellanvarmt och lägg i gräslök/purjolök och de färdigskurna tomatbitarna, se till att få med så mycket av saften som möjligt. Häll i 1-2 kryddmått salt och lika mycket socker, blanda och häll i eventuellt en matsked vatten. Var noga med att inte späda med för mycket vatten eftersom smaken försvinner lite. Lägg på locket och låt sjuda i ca 4 minuter. Häll i äggröran och stäng av värmen, låt stanna kvar en stund i pannan och lägg i en skål. Enkelt och gott! Här har du en av mina favoriträtter.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar